Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

9 Tips Berwudhu Yang Benar


Sebelum kita menjalankan Salah, kita mesti menyediakan diri kita pada mulanya. Penyediaan ini terdiri daripada melihat bahawa kita adalah kemas dari apa-apa jenis pencemar fizikal dan juga melaksanakan Wudu.
Wudu (wudhu) diperlukan untuk melakukan Salah. Kami tidak boleh menawarkan Salah kami tanpa membuat Wudu awal.

Di sini adalah tindakan yang perlu diambil:

1. Pada mulanya, buat Niyyah (niat) di hati anda bahawa perbuatan Wudu ini berfungsi untuk bersiap untuk Salah, dan juga menyatakan: "Bismillah" (untuk Allah).

2. Basuh kedua tangan hingga ke pergelangan tangan (bermula dengan tangan kanan) tiga kali, pastikan air telah sampai di antara jari-jari.

3. Ambil air dengan tangan kanan anda, masukkan ke dalam mulut anda dan bilas dengan teliti sebanyak 3 kali.

4. Ambil air dengan tangan kanan anda, semburkannya ke hidung anda dan tiub keluar 3 kali. (Gunakan tangan kiri jika diperlukan untuk membantu meniupnya).

5. Bersihkan seluruh muka anda 3 kali secara berterusan. (Seluruh muka termasuk: telinga yang ideal untuk telinga kiri, dan juga kuil ke bahagian bawah dagu).

6. Cuci lengan yang sesuai sepenuhnya dari pergelangan tangan ke siku bersama 3 kali, serta pastikan bahawa tiada lengan yang telah dibiarkan tidak dicuci. Ulangi dengan lengan kiri.

7. Gerakkan tangan lembap perlahan-lahan di atas kepala, bermula dari atas dahi ke belakang kepala, serta lulus kedua-dua arah belakang kepala ke leher, dan kemudian membawa mereka kembali ke dahi.

8. Dengan air yang sama, urut alur dan bukaan kedua-dua telinga dengan telunjuk basah, sementara itu juga melepasi ibu jari lembap di belakang telinga dari bahagian bawah yang lebih tinggi.

9. Akhirnya, basuh kedua kaki ke pergelangan kaki 3 kali, bermula dengan kaki yang sesuai. Lihatlah bahawa air sebenarnya telah mencapai antara jari kaki dan menutup baki kaki.

Di akhir langkah-langkah di atas menyatakan: "Ashhadu alla ilaha illallahu, wa ash-hadu anna muhammadan abduhu wa rasuluhu."

Ini menunjukkan: "Saya memperlihatkan bahawa tidak ada Tuhan yang layak sembahyang kecuali Allah sahaja, dan saya memperlihatkan bahawa Muhammad adalah hambaNya dan juga RasulNya."


Post a Comment for "9 Tips Berwudhu Yang Benar"